Aktualności Sprzęt morski Testy sprzętu

Test – Serwis kołowrotków Grauvell Zenith 5000

zenith-2

Na wstępie kilka słów wprowadzenia , od ok. 10 lat zajmuje się serwisowaniem i naprawą kołowrotków wędkarskich w różnych odmianach i modelach , począwszy od multiplikatorów przez średniej wielkości kołowrotki spinningowe , modele z wolnym biegiem oraz ogromne maszyny surfcastingowe a kończąc na muchowych .

Tym razem na tapetę trafiły kołowrotki Grauvell-a ZENITH Z 5000 i to od razu w ilości 3 szt . Stwierdziłem że będzie to dobry materiał porównawczy między kołowrotkami , opis oraz porównania będę opierał o stan techniczny i jakość dostarczonych kołowrotków nie będę się zagłębiał w walory estetyczne , skupie się jedynie na stronie technicznej .

zenith-1

Kołowrotki mają za sobą 6 lat pracy na plażach Bałtyku , z zewnątrz kołowrotki w dobrym stanie , czyste bez piasku i uszkodzeń.

Po otwarciu widać że smar ma najlepsze czasy za sobą , obudowy kołowrotków są na tyle szczelne że widać drobiny wykrystalizowanej soli jednak stan jest dobry, nie znam dokładnej historii tego sprzętu – może moczył się kilka razy w morzu lub był zostawiony mokry w pokrowcu.

zenith-2

Kołowrotek trzeba rozebrać do gołego korpusu sprawdzić wszystkie gniazda i podzespoły.

zenith-3

Rozwiązanie łożyska oporowego OWC jest raczej niezawodne , podobne modele stosują inne czołowe firmy.

zenith-4

Pinion zaskoczył mnie swoją masą – jest wykonany z porządnego kawałka mosiądzu, grubość ścianek jest większa niż w najczęściej spotykanych modelach konkurencji.

zenith-5

zenith-6

Główne koło przekładni wykonane jest z aluminium , na wszystkich 3 kołach w kołowrotkach widać ślady pracy przez 6 lat , jednak stopień zużycia 2 szt jest adekwatny do czasu , tylko jedno koło wykazywało ślady ponadnormatywnego wytarcia – uszkodzenia mogły być spowodowane przeciążeniem kołowrotka podczas holu bez tzw pompowania . / czerwona otoczka/

zenith-7 zenith-8 zenith-9

Oś główna kołowrotków oraz mechanizm posuwu szpuli „Wormshaft” bez fajerwerków jednak wykonany z dobrych materiałów, które dobrze zniosły 6 lat pracy .

Zastanawiam się nad celowością podpierania wałka na 4 łożyskach !?!?!?! inni producenci w tym miejscu dają tylko 2 łożyska – może Grauvell po prostu lubi dawać nam bonusy 😉

zenith-10

Teraz czas na korbkę – 6 lat nie zrobiło na niej żadnego wrażenia łożyska w stanie idealnym.

zenith-11

Rotor razem z mechanizmem zbijania kabłąka , wszystkie elementy w dobrym stanie , wystarczyło mycie i smarowanie.

zenith-12

Podobnie wygląda sytuacja w hamulcu na szpuli , mycie i smarowanie załatwiło sprawę , łożyska również wytrzymały próbę czasu.

zenith-13

 

Czas na małe podsumowanie wiadomości o kołowrotku ZENITH Z 5000 .

Kołowrotek generalnie zniósł próbę czasu bardzo pozytywnie , wszystkie podzespoły wytrzymały 6 lat ciężkiej orki na plaży z małym wyjątkiem jednego koła .

Na plus trzeba na pewno zapisać jakość zamontowanych łożysk , wszystkie łożyska bez śladu korozji , luzy poprzeczne oraz osiowe na łożyskach pozostały w dopuszczalnych granicach .

Dodatkowym atutem jest prosta konstrukcja ZENITH-a a za razem wytrzymałość , to chyba zasługa nienajgorszych materiałów z jakich został wykonany .

Co ciekawe szata graficzna kołowrotka oraz lakiery zostały prawie w całości zachowane poza kilkoma otarciami czyli strona estetyczna również sprostała plażowym warunkom .

Ustawienie przekładni polegające na wyeliminowaniu tzw „ząbkowania” spowodowanego zużyciem podzespołów było możliwe do zrobienia bez większych problemów .

Na koniec chyba najważniejsza sprawa Grauvell jest jednym z niewielu producentów , który udostępnia części zapasowe do swoich kołowrotków nawet tak wiekowych modeli jak ZENITH , oczywiście o ile posiada takowe jeszcze na stanie magazynowym .

Kołowrotek od strony technicznej jest godny polecenia , niestety do nabycia raczej tylko na rynku wtórnym z drugiej ręki .

Piotr Wieczorek